In beweging blijven tijdens je zwangerschap is erg belangrijk. Vaak gaat je conditie al snel achteruit en ervaar je in de eerste maanden al dat je sneller buiten adem raakt. Maar waarom moet je blijven sporten tijdens je zwangerschap en waar moet je op letten? Wij leggen het je uit!

Voldoende beweging tijdens zwangerschap

Dat je 30 minuten op een dag moet beweging, weten we allemaal. Maar vaak zijn zwangeren in het begin van hun zwangerschap erg moe en gaat hun conditie al snel achteruit. De stap om dan in beweging te blijven is lastig. Daarbij weet men in een doorsnee sportschool vaak te weinig van een zwanger lijf af. Daarom is het verstandig om op zoek te gaan naar professionele begeleiding die weet wat je mag en kan doen. Het wil niet zeggen dat lessen voor zwangeren soft zijn, want de lessen worden geheel op maat aangeboden. De lessen zorgen niet alleen voor een betere conditie en sterker lijf, maar ook voor een positieve mindset en betere nachtrust.

Buikspieren trainen tijdens de zwangerschap

De buikspieren wijken als een soort bretels voor de groeiende buik. Doordat ze niet meer op hun oude plek zitten, is het bindweefsel opgerekt tussen de rechte buikspieren. Als je beide rechte buikspieren tegelijk traint, komt er door de druk van binnenuit een soort ‘dakje’ op je buik waarbij de druk nog meer verhoogd wordt. Dit moet je zo veel mogelijk voorkomen.

Je mag wel degelijk je buikspieren trainen, maar niet de rechte buikspieren tegelijk. Wij raden zelfs aan om juist wel je schuine buikspieren te trainen. De schuine en dwarse buikspieren zorgen er namelijk voor dat een zwanger lijf sterk blijft en minder klachten ervaart. Daarom is het goed om de juiste begeleiding te krijgen tijdens het sporten.

” Train geen buikspieren, wordt alleen gezegd door een trainer die niet weet waar hij/zij het over heeft!”

Coördinatie bekkenbodem

Door de zwangerschap komt er veel meer gewicht op de bekkenbodem te leunen, denk hierbij aan het kindje en vruchtwater. Daarbij worden de spieren en banden door de hormonen progesteron en relaxine minder sterk. De verweking kan leiden tot bijvoorbeeld ongewenst urineverlies. Maar dat hoeft niet, het kan ook zijn dat een lijf juist de spieren te krampachtig vast gaan zetten en een overactieve bekkenbodem ontstaan.

Een bekkenfysio kan zwangeren de juiste inzichten geven en oefeningen op maat aanbieden. De juiste aanspanning én ontspanning tijdens sporten zorgt voor een gezonde bekkenbodem tijdens de zwangerschap en draagt zeker bij aan een beter herstel na de bevalling.

Checks voor sporten tijdens zwangerschap

Bij het sporten tijdens de zwangerschap moet je de volgende punten in de gaten houden:

– voldoende water drinken
– doe de praattest; kan je blijven kletsen, dan is het goed
– wees alert op de buik, geen harde buiken of ‘dakjes’ erop
– bij twijfel niet doen en hulp vragen


Als je bovenstaande in de gaten houdt, kan je voldoende in beweging blijven en een zwanger lijf sterk en gezond houden!

Waarom sporten bij Mums&more

Alle medewerkers van Mums&more zijn gespecialiseerd in het zwangerschap. Zij hebben de kennis in huis om jou veilig en verantwoord te laten bewegen. Ze kijken naar jouw lichaam en bieden oefeningen die bij jou past. Weten welke lessen jij bij Mums&more Amersfoort of Dwingeloo kunt volgen? Klik dan op de button hieronder.

Wil jij weten wat de voordelen zijn van zwangerschapsyoga? Wij hebben hier een blog over geschreven. Je leest de blog hier 👈